Att låna pengar eller låna framtid

Förra sommaren bytte vi bil, till en gasbil.

Det är en ganska ny, och ganska dyr bil. Och vi tog lån för att ha råd.

Egentligen bär det mig emot. Jag gillar inte att ta lån till en pryl som hela tiden tappar i värde och som alltså kommer att vara mindre värd när vi väl har betalt den. Jag gillar inte heller att det innebär att vi i praktiken inte helt och hållet äger den.

Men jag tycker sämre om alternativet. Alternativet är att ha en billigare, mindre miljövettig bil. Då lånar vi från framtiden. Kostnaderna i form av sämre klimat får både vi och våra barn och en massa andra människor och andra djur, växter och andra organismer betala tillbaka.

Låna pengar, som går att betala tillbaka, eller låna klimat, arter och fungerande ekosystem, som med största sannolikhet inte går att betala tillbaka?

Det valet är lätt.

11 responses to “Att låna pengar eller låna framtid

  1. Bra resonemang, jag hade också valt så!

  2. Pingback: Sanne skriver » Om man nu bor mitt inne i till exempel Malmö, och skaffar en splitterny Passat…

  3. Fin blogg! Hittade den just från Underbara Clara.

    Jag har också tagit lån till hus, bil och studier; för att jag inte är född med silversked i munnen, ska jag villigt erkänna (hade jag varit det kanske livet hade sett annorlunda ut) Och jag har köpt en biogasbil, väldigt begagnad, men jag tänker att jag tar väl hand om den och kör den till den tar slut, och då köper en till, som jag tar väl hand om… så gör det så lite impact på miljön som möjligt. Jag hävdar även att jag inte klarar mig utan bil där jag bor, i Östersund.
    Huset, en liten stuga utan el och vatten, tänker jag att det ska bli den plats där jag kan leva en stor del av året, utan att göra stora avtryck på miljön.
    CSN är trist, men det har gett mig möjlighet att utbilda mig till något som gör att jag kan leva lite friare!

    Men visst är det tungt att ta lån, men vi har ju inte tagit lån till tvapparater, båtar, skotrar… eller annat som vi anser onödigt!

    • Välkommen hit :-)
      Jo, precis… det är skillnad på att ta lån till genomtänkta nödvändigheter och att låna till saker man faktiskt klarar sig utan.

  4. Pingback: Sanne skriver » Om lån, tid och arbete, och om vad som är viktigt och hur man blir den man är

  5. Att köpa nyare dyra bilar är miljövidrigt när det finns så många gamla fullt fungerande bilar som skrotas i onödan.

    Hade du varit rationell i ditt ”miljötänk” så hade du köpt en gammal billig bil (högst 4000 kronor) samt en cykel istället, samt anpassat ditt liv till att klara dig utan bil i allt annat än undantagsfall. Du hade då under ditt resterande livs samlade transporter förbrukat en bråkdel av de naturresurser som går till spillo när en ny bil tillverkas och en gammal omodern, men fullt fungerande bil, skrotas.

    • Nej, att köra gamla bilar är inte det rationella ur miljöhänseende. De drar mer bränsle, släpper ut större mängder av miljö- och hälsofarliga ämnen och kan inte köras på förnybara bränslen.

      Dessutom finns det fler aspekter än bara utsläppen av just vår bil. Jag vill se en övergång till mer produktion och användning av biogas. Biogasen är ett förnybart bränsle, som till stor del kan tillverkas av till exempel av restprodukter från lantbruket och andra typer av organiskt avfall. Produktionen innebär dessutom minskade utsläpp av metan: genom att låta det organiska avfallet rötas under kontrollerade former så tar man tillvara metanet och använder som energikälla (biogas), istället för att släppa ut släppa ut metanet i atmosfären (metan är ju en värre växthusgas än koldioxid). Det pågår dessutom försöksverksamhet där man tar till vara tång till biogasrötning – på det sättet får man bort lite näring ur det övergödda havet.

      Men för att biogasproduktionen ska ta fart så behövs det avsättning för den producerade biogasen. Och då behövs det folk som har gasbilar. Det är det bekanta hönan och ägget-fenomenet: något måste komma först, bilen eller gasen. Någon måste våga börja, typ.

      Och om vi ska kunna få en fossilbränslefri fordonsflotta till 2030 (eller hur det nu är regeringens mål är formulerat – jag minns inte på rak arm) så kan vi inte vänta och först köra slut på alla gamla bilar. Om alla som bryr sig om miljön låter bli att köpa bil, och alla som skiter i miljön fortsätter köpa törstiga bensinbilar, så drivs inte utvecklingen framåt. (Samma resonemang tror jag jag utvecklat vad gäller kläder – om alla som bryr sig om miljön köper second hand så blir det ju ingen som köper ekobomull, och då finns det ingen marknad för det.)

      Vad gäller att skaffa en cykel och anpassa mitt liv till att klara mig utan bil: Tja, jag är inte en miljöfanatiker. Jag gör andra avvägningar i mitt liv också. Jag (vi) har valt att bo på ett ställe där vi trivs och mår bra. Och för att vi ska kunna ha ett hyfsat drägligt liv här, utan att all tid ska försvinna till att förflytta barnen till och från skola och dagis, så har vi valt att använda bilen till det. Liksom till att få hem saker till husrenoveringen. Så nej, vi har inte valt den extrema variant som innebär ingen bilkörning. På morgonen skjutsar vi barnen till skola och dagis kör vi in till centralorten, ställer bilen och tar tåget till våra jobb.

      Jag vill också gärna hänvisa till det här inlägget: http://sanneskriver.se/2011/05/27/extremism-igen/

      (Undrar om Daniel läst något mer än bra just det här inlägget?)

  6. Pingback: Sanne skriver » Om miljöbilar – svar på en kommentar

  7. Tack för ditt svar, Sanne. Jag hade inte läst mer av din blogg än just det här inlägget (jag hittade hit från Underbara Clara).

    Jag menar inte att lösningen för miljön ligger i att man kör gamla bilar istället för nya. Jag menar istället att lösningen ligger i att man kör mindre. Och om man klarar av att minska ner sitt bilberoende till en bråkdel av de resor som genomsnittssvensken använder bilen till idag, så är en naturlig följd att man kommer tära mindre på naturen om en gammal bensintörstig bil får förbli i drift än om en ny gasdriven bil tillverkas. Detta beror på att stora mängder fosila bränslen förbrukas i förbindelse med tillverkningen av gasbilen.

    Att utöva konsumentkraft för att försöka öka tillverkningen av gasbilar anser jag för övrigt är befängt. Det stora problemet är inte att vi använder olja som energikälla istället för biogas. Problemet är att vi använder för mycket energi.

    Istället för att använda gas till att ersätta onödiga bilturer, kan gasen få ersätta oljan i viktigare funktioner för samhället. Exempelvis: uppvärmning av hus och hem, matlagning, drift av kollektivtrafik, drift av blåljusfordon, drift av jordbruket, drift av industri.

    Jag vet inte hur långt ni har till dagis och centralorten. Själv har jag fyra kilometer till dagis och mina barn är fyra och sex. Jag har ännu inte varit så desperat att jag har känt ett behov att att starta bilen för att köra dem de få kilometrarna. På vintern tar vi sparken eller pulkor och på sommaren cyklar eller går vi. Ibland rider vi.

    Men vi har många mil till centralorten och till mina och min frus föräldrar. Därför använder vi vår gamla törstiga veteranbil ett par gånger per månad.

    Jag ser mig inte heller som som en miljöfanatiker. Jag och min familj bor också på ett ställe där vi trivs och mår bra. Men jag anser att vi har ett hyfsat drägligt liv trots att vi inte skjutsar våra barn till dagis med bilen. Cykelturerna dit är istället fina stunder då vi hinner prata och umgås. De ger också bra motion.

    Jag förstod inte var du ville exemplifiera med kommentaren om ekobommull. Menar du att det skulle vara bättre för miljön om mänskligheten lägger naturresurser på att tillverka nya ekologiska kläder än om vi istället återanvänder gamla kläder som redan är tillverkade?

    • Vad jag menar angående konsumentkraft och gasbilar är att de som producerar biogas behöver avsättning för biogasen, och att en förutsättning för att det ska komma upp nya tankstationer är att det finns ett underlag av konsumenter (oavsett om det är privatbilister, kommun, taxi eller andra) som kommer att köpa gasen. Denna hönan- och äggetdiskussion är ett återkommande ämne när jag och andra som jobbar med liknande saker träffas och pratar om vad som behöver göras. Infrastrukturen för gas behöver byggas ut för att gasen ska bli ett rimligt alternativ på fler orter. Men de privata aktörerna bygger självklart inte ut på eget initiativ om det inte finns ett kundunderlag.

      Skulle jag vilka påverka biltillverkarna borde jag förstås köpt en splitterny gasbil istället för en begagnad. Nu har jag istället dragit mitt strå till stacken i att se till att det finns en andrahandsmarknad för gasbilar.

      Potentialen för biogas är stor, mycket stor (i Skåne beräknas den till nästan 3000 GWh/år http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2011/Biogaspotential_i_Skane_111114.pdf ). Kollektivtrafiken i Skåne går successivt över till biogas i bussarna och man har för avsikt att vara helt fossilbränslefria till år 2020 (och det ser ut att vara fullt möjligt med nuvarande utveckling).

      Att använda gasen för husuppvärmning och matlagning kräver också ett utbyggt gasnät. Sannolikheten för det ökar om fler efterfrågar gas som bilbränsle på fler platser. Men ärligt talat tycker jag att det är bättre att använda gasen till bilbränsle (där är gasen i nuläget det bästa alternativet som funkar – elbil är inte ett välfungerande alternativ ännu). Vad gäller drift inom jordbruket så är det samma sak där: för att få igång ett intresse hos lantbrukarna för att producera gas av sina restprodukter så behövs det en efterfrågan, samt ett normaliserande – de behöver se att folk kör på gas.

      För mig som bor mitt bland sockerbetor och potatis skulle det absolut mest logiska vara att köra bilen på det bränsle som produceras i trakten av avfall från lantbruket och av den tång som flyter iland på stranden inte så långt bort. Mycket mer logiskt än att importera bensin från långt bort.

      Vi har två och en halv kilometer till där första barnet ska lämnas, en kilometer till till där nästa barn ska lämnas, och sedan ska vi vända och ta oss en mil åt andra hållet för att ställa bilen och ta tåget. Vägen in till stationen ä backig och inte alls säker (tung trafik, smal vägren). Som det är nu har vi totalt en restid till jobbet på nästan en och en halv timme, enkel resa. Så ja, det är en fråga om tidsvinsten: om vi utöver att ta tåget dessutom skulle cykla och lämna barnen så skulle det helt enkelt bli för lite tid kvar av dagen. Vi tycker den tiden är för värdefull. Innan barnen föddes tog vi nästan alltid bussen till och från stationen, men det funkar inte nu. Därför har vi valt att lösa det på bästa möjliga sätt utifrån förutsättningarna, vilket bland annat innebär gasbil och samordning av hur vi hämtar och lämnar barnen. Och ja, det händer att vi cyklar, men det är inte ofta. Det händer också att vi jobbar hemifrån, eller att en jobbar hemifrån och den andra tar bussen.

      Vill man komplicera saker ytterligare så kan man ju fundera på hur det hade blivit om vi hade bosatt oss i en lägenhet inne i stan för att kunna skippa bilen helt och uppnå minimal miljöpåverkan. Då hade någon annan köpt huset. Dessa några andra hade förmodligen haft två bilar. Och med ganska stor sannolikhet renoverat huset med mindre miljöhänsyn.

      ______________
      När ni har lämnat barnen på dagis, hur lång sträcka har ni då att förflytta er till jobbet, och hur tar ni er dit? Om det alls ska vara relevant att jämföra hur ni gör och hur vi gör så måste vi ju också titta på resten, alltsammans hänger ju samman.

      ______________

      Vad gäller ekobomull så menar jag så här: Klädföretagen kommer att fortsätta att producera kläder så länge det finns folk som köper kläderna. Om det finns konsumenter som efterfrågar OCH köper ekobomull så kan vi få klädföretagen att producera ekobomull. Om inga konsumenter köper ekobomull, så kommer ytterst få klädföretag att producera det. Då sker alltså inga förbättringar i bomullsproduktionen. Alltså är det viktigt att inte alls som bryr sig om miljön bara går över till att köpa second hand, för då står utvecklingen stilla.

      Och jo, jag tror på konsumentmakt. Den har visat sig fungera förut.

      • Och så ska jag väl tillägga att ja, självklart är det viktigaste vad gäller bilkörning att minska den, och självklart jobbar vi på den saken och har det ständigt i tankarna i alla avvägningar (som ju sällan är enkelt svart-vita). Men den bilkörning vi gör vill göra på ett så miljövettigt sätt som möjligt. Och i dagens läge bedömer vi att gasbil är det absolut bästa alternativet, för oss, där vi bor, utifrån de resonemang jag fört här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *