Ett litet inlägg om vikten av information

Jag skrev ju häromdagen om skolfotoföretagens beställningspaket.

Sedan skickade jag länken till blogginlägget till Tema Klasskort, som står för fotografering i vår kommun. Här följer konversationen med Tema Klasskort.

Tema Klasskort:

Tack för ditt mail .

Jag har läst ditt inlägg på din blogg ang bilder som man skickar tillbaka.

Om det är oss din skola har som fotobolag så tycker jag inte det stämmer med vad du skrivit angående att man ej kan se bilden innan man beställer.

För hos oss är det just det man kan göra, när man loggar in för att kanske beställa bilder för påseende så kommer bilden upp på första sidan, så då kan man se på bilden och därefter välja om man vill fullfölja sin beställning eller att avsluta den om man tyckte att bilden var dålig.

Vad gäller bilder som kommer åter i retur så har du rätt i att de flesta bilder slängs..

Men om du går in på vår hemsida så kan du se att man även kan välja att få bara en bild hemskickad om man kontaktar oss och inte ett helt paket.

Med vänliga hälsningar

Jag svarar:

Hej!

Jodå, det är Temaklasskort som vår skola och vårt dagis har som fotobolag.

Så här stod det på lappen, som kom hem omkring en vecka innan fotograferingstillfället för vårt skolbarn (och någon dag innan fotograferingstillfället för dagisbarnet):

”Välkommen till fotografering på:

[Skolans namn] [Datum]

Önskar ni få hem bilder och katalog till påseende, gå in på vår hemsida www.temaklasskort.se och fyll i era uppgifter. Har ni inte tillgång till internet kan man även lämna lappen till fotografen alternativt skicka den direkt till oss. Mer information finner ni på baksidan av denna lapp.

Vi erbjuder följande produkter till påseende:”

Och så listat ett antal kortstorlekar och priser och rabatt och paketpris.

På baksidan finns info om att man kan välja mellan olika bildpaket, och leveransvillkor och PUL. Samt infon om att man om man beställer via nätet även får bilden som mms. Men inte ett ord om någon möjlighet att först få bilden digitalt och sedan välja vilka bilder man vill beställa.

Inte heller när jag loggade in erbjöds jag någon sådan möjlighet. Jag kunde välja mellan olika paket, och jag kunde välja att få bilden som mms, men inte välja att bara få bilden digitalt (t.ex. som mms) och först därefter beställa.

Är det möjligen så att det funkar annorlunda om man loggar in först efter att bilden är klar? (Med skolbarnet loggade vi in före fotograferingstillfället; med dagisbarnet är jag osäker på om det var dagen före eller på fotograferingsdagen.) Med tanke på att det också står på lappen att man kan lämna den till fotografen vid fotograferingstillfället, och man förr om åren alltid behövt lämna den till skola/dagis senast på fotograferingsdagen, så har vi självklart antagit att det måste ske senast då. Och det framgår ingenstans på vare sig utskickad lapp eller när man loggar in på hemsidan att man erbjuds andra möjligheter om man väntar med att beställa. Om det nu är så det är? Men det är ju bara min gissning.

Det enda jag vet är att vi inte erbjudits möjligheten att först se bilden och sedan beställa. Vi har överhuvudtaget inte erbjudits möjligheten att bara välja att få hemskickat de storlekar på kort vi vill ha. Vi har bara fått möjligheten att välja paket – eller avstå helt.

/S

Tema Klasskort igen:

Hej igen!

Ja precis, bilden måste vara klar innan man kan se den på vår hemsida.

Så det tar ca 1-2 veckor efter fototillfället tills man kan se bilden.

Har man skickat in lappen kan man inte logga in för då ligger det redan inne en beställning.

Med vänliga hälsningar

Och så det svar jag om en stund avser skicka:

Så ni menar alltså att ni erbjuder just det jag frågar efter – men att ni inte talar om det för era kunder?

Om jag förstår dig rätt så finns det i praktiken två sätt att få reda på att det är möjligt att göra på det sätt jag beskrivit som önskvärt:

  1. att vänta ett par veckor förbi fotograferingstillfället innan man loggar in på er webb för att beställa. (Vem gör det? Med tanke på att det hos er föregångare Elevbild – om jag fattat rätt är Temaklasskort en sammanslagning av Elevbild och ytterligare ett par fotoföretag – var nödvändigt att meddela senast vid fotograferingstillfället om man ville ha nåt alls hemskickat eller inte, så skulle jag absolut tro att det var försent att alls beställa något två veckor efter fototillfället. Ni har ju inte på något vis talat om att man kan beställa senare.)
  2. att aktivt själv höra av sig och fråga, till exempel via mejl. (Och frågar gör man förmodligen normalt sett bara om man hört av någon annan att det går att göra så. Eller möjligen om man som jag funderar en massa.)

Eller hur har ni tänkt att era kunder ska få veta? Telepati? Tankeläsning? Missar jag nåt? Kanske vill ni inte att kunderna ska få veta? :-)

För i mina ögon är den självklara lösningen att skriva detta någonstans i det där brevet ni skickade ut. Både att man kan beställa exakt de bilder man vill om man väntar ett par veckor med att beställa, och att det går bra att vänta i största allmänhet. Och ville man öka genomslaget lite till så skulle det stå direkt man kommer in på er webbplats när man loggar in för att beställa enligt instruktionen på lappen: om du väntar si och så länge så kan du istället beställa just de bilder du vill ha istället för ett paket.

Ni har ju liksom flera uppenbara tillfällen att informera – men tar inget av dem.

Jag tycker, ur ett informationshänseende, att det är mycket märkligt. Och mycket intressant :-)

/S

______________________________

Sensmoral av dagens inlägg:

Det man inte informerat om ska man inte förvänta sig att folk får veta.

En lärdom många skulle behöva – men den drabbar tyvärr sällan dem som skulle behöva den ;-)

4 responses to “Ett litet inlägg om vikten av information

  1. Pingback: Sanne skriver » Tema Klasskort skiter i miljön och kunderna

  2. Pingback: Sanne skriver » Tema Klasskort har inte förbättrat ett dugg sedan ifjol

Lämna ett svar till Lena Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *