Åka långt iväg och förstöra miljön för en blå plaskbalja?

Jag brukar inte bry mig om att titta i turistbroschyrer som kommer från sådana där researrangörer… Jag har aldrig åkt på charter och jag lockas inte nämnvärt av att flyga långt iväg för sol och bad. Men häromdagen satt jag av en händelse och bläddrade i en av de där broschyrerna. Det är ju svårt att helt undvika dem, trots alla sorters nej tack till reklam, eftersom de ligger inbladade i dagstidningar, och jag hade väl tråkigt för stunden eller nåt.

Det var uppenbarligen resor till många olika platser. På varje sida fanns fyra rutor (alltså åtta per uppslag) med vardera ett resmål och en paketresa. Priser, ytterst kortfattad info, och en bild. De allra flesta bilderna föreställde… en blåbottnad pool utanför ett fult hotell.

Är det de bästa, snyggaste, vackraste, mest intressanta/spektakulära de har att visa upp på resmålen? Är detta vad de vill ange som skäl för att få folk att lägga en massa pengar på? Är dettta något folk är beredda att förstöra klimatet för att uppleva?

Jag fattar inte.

Ja, sol och värme kan visst vara trevligt. Men herregud, nåt vill man vill uppleva? Nåt vill man väl försöka få turisterna att tro att de ska uppleva?

Plötsligt kan jag på något vis förstå att Lalandia kan ses som ett intressant alternativ.

One response to “Åka långt iväg och förstöra miljön för en blå plaskbalja?

  1. Jag tror dessvärre faktiskt att en av de stora masspotentialerna i resor finns i just icke-upplevandet. Folk vill fly från görandet och till bara-njutandet och då tror jag att sol, vatten och bekvämlighet är just rätt reklam.
    Önskvärt vore ju om detta kunde fixas närmre till hands eller att folk fick minskat behov av göromålsflykt. Solen och badvattnet är nog något vi kommer att ha svårt att hitta nära inom överskådlig framtid (och så hoppas jag att det förblir).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *