Det här med att försöka få svar från en tillverkare om vilka ämnen en produkt innehåller [Ikea]

I samband med att jag läste ”Den flamsäkra katten” så tog jag mig samman och kontaktade Ikea angående en sak jag funderat på länge. I meddelandet, som jag skickade den 14 februari, skrev jag:

Jag/vi har två barn. Den yngste är 3,5 år. Sedan två år tillbaka (alltså sedan han flyttade ur spjälsängen) har ha en blå Solsta-soffa som sovplats – ständigt utbäddad.

Vi valde detta som sovlösning eftersom det blev mysigt, ger god plats för en vuxen att ligga bredvid vid behov, och blev en ytterst kort sträcka att trilla ner från ”œsängen”. Från början var tanken att ha soffan under en begränsad period och sedan byta till mer vanlig säng och ställa soffan på annan plats i huset. Men han älskar sin soffa och just nu finns i alla fall inga planer på att flytta den.

Dock är det en sak som oroar mig, och den oron poppar upp med jämna mellanrum. Vi köpte soffan ny (i januari 2010, om jag minns rätt). Och en nyproducerad soffa antar jag kan innehålla en hel massa otrevliga kemikalier som inte alls är lämpliga att ett litet barn ligger och andas in och gosar ner huvudet i natt efter natt…?

Jag betraktar mig själv som en generellt ganska medveten konsument när det kommer till miljö- och hälsoaspekter, men när det gäller den här sortens produkter finns liksom inte mycket att gå på för mig som konsument – jag är utlämnad till den info jag kan få av er som tillverkare samt den allmänna kunskap jag kan få av att läsa rapporter och annat från till exempel Naturskyddsföreningen.

Därför ber jag er nu redogöra för vilka kemikalier soffan innehåller/innehöll som nyproducerad. Helst även i vilka ungefärliga halter. Detta för att jag ska kunna avgöra vad vårt barn fortsättningsvis bör sova i.

(Enligt artikel 33i EU:s kemikalieförordning REACH har jag ju rätt att inom 45 dagar få besked om produkten innehåller någon av de kemikalier som finns på EU:s kandidatlista. Jag är osäker på om jag kan åberopa detta för en vara jag köpt för två år sedan. Som framgår av mitt brev ovan vill jag även ha besked om de kemikalier som inte finns på kandidatlistan. Det har jag förstås inte möjlighet att kräva, men med tanke på att ni enligt information på er webbplats verkar tycka det här är viktiga frågor, hoppas jag att ni vill och kan svara ändå.)

Vänliga hälsningar

Den 20 februari fick jag följande svar:

Hej

Tack för ditt mail.

IKEA kompromissar inte med produktsäkerhet. Produkterna måste vara säkra att använda både för miljön och människors hälsa och måste vara fri från skadliga substanser.

Vårt sortiment följer de striktaste lagar och säkerhetsstandarder tillgängliga och vi har detaljerade krav på användandet av kemikalier och andra substanser i tillverkningsprocessen.

Restriktioner kring kemikalieanvändning finns i vår produktspecifikationen som är del av det bindande kontraktet mellan IKEA och leverantören. Kontroller av efterlevnad genomförs löpande för att försäkra oss om att våra produkter är fria från skadliga substanser.

Med vänlig hälsning

[xxx], IKEA

Jag svarade samma dag:

Det låter ju bra som en inledning till svar. Men jag skulle ändå vilja ha svar på det jag faktiskt frågade om: ”vilka kemikalier soffan innehåller/innehöll som nyproducerad. Helst även i vilka ungefärliga halter.”

Om ni har så noggrann koll som du beskriver så bör det ju inte vara några problem att plocka fram informationen, eller hur?

Jag väntar fortfarande på ett utförligare svar…

4 kommentarer

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

  1. Bra jobbat! Men jag trodde faktiskt bättre om IKEA. Tipsa gärna KemI om denna konversation.

  2. Ja, det kanske jag borde göra… Jag har i alla fall skickat bloglänken till Ikea, så jag avvaktar några dagar till.

  3. Goddag yxskaft! Skrev de verkligen ”…finns i vår produktspecifikationen…”?

    Skämt åsido, det här svaret är ju precis samma typ som det jag fick av Findus i första omgången. Hur kan man skicka ett sånt här svar och tro att kunden ska nöja sig? Jag ser bara tre möjliga alternativ:
    1. De har inte läst ditt mail ordentligt.
    2. De tror att deras kunder är lite efterblivna
    3. De är själva lite efterblivna.

    Hårt omdöme kanske, men jag är hjärtligt trött på att man alltid ska behöva maila två-tre vändor innan man får nåt vettigt svar.

    1. Maria: klart de skrev så – jag har kopierat rakt av.
      Min gissning är att de inte tror att kunden verkligen vill ha detaljerad information utan nöjer sig med ett lugnande ”Det är inte farligt, det lovar vi!”. Jag skulle kanske inte kalla det att de tror kunderna är efterblivna, men jag tror att de gör en hel massa antaganden om kunden, till exempel när det kommer till kompetens och kunskap – eller så tror de att kundens intresse var så tillfälligt att kunden redan hunnit sluta bry sig innan svaret kommit?
      Äh, jag vet inte. Lite grann känns det som när man suttit en timme i telefonkö och blir bortkopplad, fast med den skillnaden att här har de ju liksom mitt samtal och mitt ”nummer” kvar.

      Ikeas facebooksida har i alla fall idag meddelat att ”ditt ärende är aktivt och att du kommer att få svar till den e-mail adress du uppgivit inom kort”. Så jag väntar :-)

  1. […] fick jag svar från Ikea igen. Den här gången som ett bifogat word-dokument, med följande lydelse: Hej […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.