Varför tar nyheterna aldrig upp det positiva med att klädkedjorna säljer dåligt?

Ekonomi är ett favoritämne för nyhetsmedier. Inte minst handel gillar de att rapportera om.

De senaste åren har det varit många braskande rubriker om hur dåligt det går. Med jämna mellanrum kommer det nyheter om hur dåligt det går, hur dåligt det säljer. Att klädkedjorna sålt alldeles för dåligt, får rea ut alldeles för mycket. Likaså för andra varugrupper.

Det är alltid i negativa ordalag. Alltid. Och ofta analyser av varför kunderna sviker och spekulationer om hur man ska få dem att börja konsumera mer.

Aldrig ett ord om det jag tänker: Så bra för miljön! Mindre konsumtionshysteri. Mindre slöseri. Mer resurshushållning. Kanske kanske till och med mer återanvändning och mer kvalitet och mer långsiktigt tänkande (man kan ju hoppas). Mer Spara och mindre Slösa.

Men det är som att det liksom aldrig går fram – i alla fall inte till media: allt hänger samman. Miljö är inte bara något fristående, något som händer för sig själv i ett eget universum genom att man köper miljömärkt tvättmedel och släcker lampan när man lämnar. Miljö handlar om mycket mer. Miljö handlar betydligt mer om att inte köpa nytt hela tiden, att bara skaffa det man verkligen behöver, att inte leva slit- och slängliv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *