Tema Klasskort har inte förbättrat ett dugg sedan ifjol

Ifjol skrev jag flera upprörda inlägg om skolfotoföretaget Tema Klasskort. (Inlägg 1, inlägg 2 och inlägg 3.) I korthet handlade min irritation om att jag tycker det är ett jävla slöseri att ha ett system där man uppmanas att välja att få hemskickat en hel massa bilder att titta på och sedan skicka tillbaka dem man inte vill ha, varvid de mals ned. Så kan vi inte hantera jordens resurser, liksom. Jag tyckte att det vore vettigare att man fick se bilden digitalt först, och sedan beställa hem vad man ville ha.

Tema klasskort å sin sida hävdade att man erbjöd just precis detta. Problemet, enligt min uppfattning, var att man inte talade om detta för kunderna. Det fanns uppenbarligen två sätt att få reda på det: 1. att vänta flera veckor efter att man fått brevet från dem innan man loggade in på webben (och absolut inte fick för sig att använda den fysiska talongen), eller 2. att man blev upprörd och skickade mejl till dem (som jag, då).

Och jag skrev en lång haranga där jag förklarade vad jag tyckte…

Nu är det dags igen. I början av förra veckan hade de fotografering på dagis. Idag har de haft fotografering på skolan. Och i mitten av förra veckan kom två brev med posten, till målsman för ena respektive andra barnet. (Samma dag, två kuvert.)

Jag är inte helt säker, men jag tror att blanketterna är identiska med blanketterna från ifjol. (Bortsett från klassbeteckning och annat sånt där, som är förtryckt fast ändå ditsatt i efterhand, om ni förstår hur jag menar.)

Det står fortfarande

Välkommen till fotografering på XXXX

Önskar ni få hem bilder och katalog till påseende, gå in på vår hemsida www.temaklasskort.se och fyll i era upgifter.

Har ni inte tillgång till internet kan man även lämna lappen till fotografen alternativt skicka den direkt till oss.

Och

Vi erbjuder följande produkter till påseende:

Bildpaket…

Och

För snabbare leverans, beställ på Internet!

Gå in på www.temaklasskort.se och beställ hem dian produkter till påseende i 14 dagar utan vidare köptvång. Vid beställning på vår hemsida erhåler du automatiskt din bild som ett MMS till det telefonnummer du anger. /—/

Valfrihet

Om ni väljer att beställa via vår hemsida, har ni möjlighet att välja mellan olika bildpaket/bilder. Oavsett vilket bildpaket ni väljer levereras bilderna till påseende i 14 dagar. Gå in på vår hemsida www.temaklasskort.se för att göra dina val.

Och när jag ikväll loggade in, konstaterade jag att det inte heller nu på något vis framgår att jag kan vänta ett par veckor med att beställa och då först få se bilden innan jag beställer hem.

Vet ni vad? Jag tror ärligt talat inte att Tema Klasskort är ett dugg intresserade av att kunderna ska få veta att möjligheten finns. Jag tror de tjänar mycket bättre på att folk beställer hem stora paket och sedan missar att skicka tillbaka, eller inte riktigt klarar av att välja bort någon av bildstorlekarna.

För hade de verkligen brytt sig, så hade de väl tagit till sig detta som jag skrev till dem ifjol? De har ju haft nsta ett år på sig att ändra formuleringarna i brevet och på hemsidan. Hur jäkla svårt kan det vara?

Så ni menar alltså att ni erbjuder just det jag frågar efter – men att ni inte talar om det för era kunder?

Om jag förstår dig rätt så finns det i praktiken två sätt att få reda på att det är möjligt att göra på det sätt jag beskrivit som önskvärt:

  1. att vänta ett par veckor förbi fotograferingstillfället innan man loggar in på er webb för att beställa. (Vem gör det? Med tanke på att det hos er föregångare Elevbild – om jag fattat rätt är Temaklasskort en sammanslagning av Elevbild och ytterligare ett par fotoföretag – var nödvändigt att meddela senast vid fotograferingstillfället om man ville ha nåt alls hemskickat eller inte, så skulle jag absolut tro att det var försent att alls beställa något två veckor efter fototillfället. Ni har ju inte på något vis talat om att man kan beställa senare.)
  2. att aktivt själv höra av sig och fråga, till exempel via mejl. (Och frågar gör man förmodligen normalt sett bara om man hört av någon annan att det går att göra så. Eller möjligen om man som jag funderar en massa.)

Eller hur har ni tänkt att era kunder ska få veta? Telepati? Tankeläsning? Missar jag nåt? Kanske vill ni inte att kunderna ska få veta? :-)

För i mina ögon är den självklara lösningen att skriva detta någonstans i det där brevet ni skickade ut. Både att man kan beställa exakt de bilder man vill om man väntar ett par veckor med att beställa, och att det går bra att vänta i största allmänhet. Och ville man öka genomslaget lite till så skulle det stå direkt man kommer in på er webbplats när man loggar in för att beställa enligt instruktionen på lappen: om du väntar si och så länge så kan du istället beställa just de bilder du vill ha istället för ett paket.

Ni har ju liksom flera uppenbara tillfällen att informera – men tar inget av dem.

Jag tycker, ur ett informationshänseende, att det är mycket märkligt. Och mycket intressant :-)

/S

För övrigt tycker jag det är värt att notera i sammanhanget att Tema Klasskort verkar vara Svanenmärkta! – Hur är det möjligt?

14 responses to “Tema Klasskort har inte förbättrat ett dugg sedan ifjol

Lämna ett svar till Anna Robinson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *