Jag fattar fortfarande inte det här med att transporter både är ett stort problem och inget att bry sig om.
Transporter står för en mycket stor del av utsläppen av klimatpåverkande gaser (och dessutom kväveoxider, partiklar, svavelföreningar och annat). Gång på gång sägs det att det är transporterna som är det stora och ökande problemet. Vi måste minska privatbilismen, och vi måste minska latsbilstransporterna. Och flyget. Och så vidare.
Och samtidigt heter det att vi inte ska eller får bry oss om transporterna när vi väljer vara, för det är en så liten del av varans miljöpåverkan som är kopplad till transporterna så det kan vi mer eller mindre bortse från.
Är det senare bara ett spel för gallerierna, för att EU:s frihandel och globala företag ska kunna få fortsätta att agera som de vill?
Hur kan långväga transporter anses försumbara?
Kan någon förklara för mig?
2 kommentarer
Nej jag kan inte förklara eftersom det är lika obegripligt för mig.
Hej! Läser din blogg ibland och håller med om att detta med alla ”relativa” förhållanden gör allting komplicerat.. Men några saker att tänka på så som jag ser det:
Transporter är ett väldigt stort klimatproblem, ja. Men för det första: den största delen är privattransporter. För det andra: hur långt något har transporterats har ganska lite att göra med dess klimatpåverkan – nåt som har färdats över hela jorden med båt kontra kort avstånd med lastbil exempelvis. För det tredje: jag tror få tycker att vi inte ”ska/bör” bry oss om transporterna när vi väljer varor, men det stämmer väl att de i genomsnitt är en ganska liten del av en varas totala klimatpåverkan. Vad som däremot väl är viktigt att inte BARA fokusera på transporterna då man lätt kan glömma att den största boven finns i själva produktionen. Slutligen, det kanske viktigaste: i en del fall är produktionen av en närproducerad vara mer ”klimatfarlig” än en som har producerats längre bort (vilket i sin tur så klart har med själva produktionsmässiga förhållanden att göra – geografi, vilket bränsle som används, hur pass automatiserade produktionsmetoderna är, osv). Kollar vi då bara på transportens klimatpåverkan gör vi i de fallen ett val som är sämre för klimatet.
Som sagt, komplicerat med alla ”relationer” hit och dit… Transporter är verkligen inte försumbara men man måste väl kolla på klimatpåverkan ur ett helhetsperspektiv för att se vilka åtgärder som är viktigast och mest effektivast.
Hoppas detta lät någorlunda rimligt…?