Lockprisernas effekt på folks pristänkande

Annonsblad med skitbillig mat.Det borde väl folk begripa att mat inte kan vara så billig? Eller ja, att om maten är så billig så är det nåt som är fel nånstans i kedjan. Fel ingredienser, fel odling, för dålig lön till de som producerar, brist på miljöhänsyn, och så vidare.

– Ja men det är ju bara ett lockpris! I vanliga fall kostar den där varan mycket mer – det är bara ett erbjudande den här veckan/för dem som har kundkort/för dem som handlar över en viss summa.

Jaha? Och? Folk vänjer sig ändå vid de priserna. Om de tidigare har kunnat köpa ett kg lasagne för 20 kr, då är det liksom det som bli måttstocken. Det de förväntar sig. Kostar lasagnen mer så blir den dyr. Speciellt om det är ett erbjudande som kommit en gång till. Två gånger är en vana. Lasagne ska helt enkelt kosta 20 kronor kilot. Och kan man äta lasagne till det priset, ja då måste ju priset på annan mat också sänkas om folk ska vara intresserade av att äta den. Är det inte lockpris på färdigmaten så köper man inte – man väntar tills det är lockpris nästa gång. Och om det förra veckan var två för femton på broccolin, men inte är det den här veckan, då är det mer lockande att äta paprika den här veckan, för där får man tre i en plasttub för en tia.

Lockpriserna gäller dessutom nästan aldrig de ekologiska varorna – vilket gör att prisgapet mellan eko och konventionellt ökar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *