Fakturaavgifter och utbetalningslappar och osmidiga lösningar (Telia)

I ungefär samma veva som älsklingen dog (någon vecka efter att han dog, om jag minns rätt) så meddelade Telia att de från den 14 juni skulle höja avgiften för bredbandet. De talade också om att jag i alla fall kunde komma undan lite billigare om jag istället valde att gå över till ett kombinationsabonnemang, med både bredband och fast telefoni i samma avgift. Den varianten skulle vara dyrare än att ha dem var för sig innan bredbandstaxan höjdes men billigare än var för sig från den 14 juni. Det var alltså viktigt att ringa och göra ändringen just precis den 14 juni eller i alla fall inte ett dugg tidigare.

Nå. Jag gjorde så. Den 14 juni (eller om det möjligen var dagen efter) så ringde jag och meddelade att jag ville byta till kombinationsvarianten.

För ett tag sedan kom den första fakturan på den nya varianten. Dels en kostnad för det nya, dels ett avdrag för bredbandsdelen enligt det gamla, där jag uppenbarligen hade betalt för en bit förbi den 14 juni sedan tidigare. Den fakturan betalde jag nu i månadsskiftet.

I måndags kom en faktura (eller antifaktura) för telefondelen. Ja, för även för telefondelen hade jag förstås betalt för förbi den 14 juni. Och den delen av det klarade de tydligen inte av att kvitta när de skickade ut den första fakturan för mitt nya abonnemang. Och de klarade inte heller av att dra av det i nästa omgång. Så istället så valde de att skicka ett utbetalningskort för det jag betalt för mycket. (Utbetalningskortet kom för övrigt en dag senare, dvs igår.)

Jag tycker illa om den där sortens utbetalningslappar. Dels blir de en sak till jag måste komma ihåg att hantera. Dels så förlorar jag ekonomiskt på dem varje gång. Antingen så kan jag lösa in dem i affären, men då dras 30 kronor bort. Eller så kan jag lösa in dem utan avgift på banken, men då har jag ju först kostnaden för att ta mig till banken, så det går lite på ett ut, ärligt talat.

Dessutom får jag inte hela beloppet av det jag betalt för mycket till Telia. Nej, för utöver den andra dumheten så har de mage att ta en fakturaavgift på 29 kronor för att de skickar ut ”fakturan” där de talar om vad jag betalt för mycket.

Jag gissar på att det är många som är berörda av det här. För gissningsvis är det många som berörts av avgiftshöjningen på bredband, och säkert fler än jag som nappat på kombinationserbjudandet – säkert många fler. Och då kan man ju tänka att Telia borde ha kunnat fixa en smidigare övergång. Men det är väl förmodligen lönsamt för dem att göra så här? De tjänar säkert något på alla de där fakturaavgifterna. Och det är säkert en del som missar att lösa in sina utbetalningskort.

Jag försökte ringa Telia i måndagskväll och tala om att jag tyckte det här var dåligt. 54 minuters telefonkö, sa automatrösten. 54 minuter! Det hade jag inte tid med.

För en stund sedan tänkte jag att nu ska jag passa på att ringa på kontorstid, då är det nog mindre kö. Ja, det var det också. Bara 19 minuter. Och det ville jag inte heller lägga under arbetstid, liksom.

Men alltså Telia, det här var inte snyggt.

4 responses to “Fakturaavgifter och utbetalningslappar och osmidiga lösningar (Telia)

Lämna ett svar till Åsa Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *