För några år sedan var det ett fasligt hallå om att det gick dåligt för Posten. Att i dessa tider, när det är så lätt att kommunicera elektroniskt via mejl och annat så skickar folk helt enkelt för lite brev, och därför gick det visst dåligt för Posten.
Som sagt var, det var för några år sedan. Jag tror att det rimligen var innan internethandeln tagit fart ordentligt. Nu, när många människor handlar via nätet, både nytt och begagnat, så upplever jag att Posten måste ha fått ett rejält uppsving. Det handlar ju inte ens om småsaker som brev, utan om paket.
Detta låg jag och tänkte på senast igårkväll, och tänkte jag skulle skriva om.
Men så läser jag dagens Sydsvenskan. Faran verkar inte vara över – Posten tycker visst fortfarande att det går för dåligt?
2 kommentarer
1 ping
Tyvärr är det lite med Posten som med SJ – det är lätt att tro att Posten ÄR synonymt med svensk paket- och brevlogistik på samma sätt som SJ ÄR den svenska järnvägen. Men… marknaden innehar idag flertalet andra aktörer, särskilt på paketlogistik-sidan. Det är Schenker, Bring, JetPak, DHL… Och alla de tar ju de ”göttiga” delarna där man kan tjäna pengar. De kostsamma delarna, så som lantbrevbäring, blir kvar åt Posten (PostNord).
Jag tycker det är förfärligt med nedmonteringen av servicen på den svenska landsbygden. Har själv suttit i den gula bilen, farandes över otaliga landsvägar flera somrar i rad och sett leendet som dyker upp när man levererar Svensk Damtidning varje onsdag…
Så, ja det går dåligt för Posten. Men bättre för de andra…
Författare
Jag är fullt medveten om att det finns fler aktörer än Posten som levererar paket (precis som jag är fullt medveten som att det finns många aktörer som kör tåg och att järnvägsnätet dessutom sköts av andra, och så vidare). Men jag syftade just på Posten. Jag ser ju själv både när jag beställer varorna i en affär på nätet (eller via tradera för den delen) och när jag väl får leveransen vilken aktör som används för leveransen. Det står på näthandlarnas hemsida, och det står på den avi eller det sms jag får om att ett paket ska hämtas (och när det handlar om mindre paket så levereras de direkt i postlådan när det är Posten som sköter leveransen). Så ja, det är fler än Posten som delar på paketkakan, men som jag uppfattar är Postens andel inte liten.
Det hindrar förstås inte i sig att det går dåligt för Posten. Självklart är det tuffare för den som inte bara kan satsa på det lönsamma (precis som när det gäller kollektivtrafik). Men jag tycker ändå att trenden, just för Posten, rimligen bör ha vänt en aning?
[…] Vi handlar ju en del via nätet. Och när man handlar begagnade saker via Tradera så är det ofta resurssnålt packat, dels i minsta möjliga förpackning, dels ofta i återanvänt material. […]