Om man tror kunderna blir rädda av att få veta så är lösningen att hålla käft?

Behandlade citroner

Jag köpte ett nät med fyra citroner på Lidl. På etiketten står att produkten konserverats med imazalil och ortho-phenyl-phenol samt uppmaningen att inte använda skalet. Gott och väl, men informationen ges på tyska. Eftersom många recept har rivna citronskal som ingrediens borde denna information också ha funnits på svenska.

Hur är det för övrigt med behandlingen av citroner som köps i lösvikt där ingen information om kemisk behandling ges?

SVAR. Caroline Forshéll, kommunikationschef, Lidl: Texten står på tyska på grund av ett lastningsfel; dessa pallar skulle till Tyskland. Texten ska självklart vara på svenska i Sverige.

I enlighet med de handelsnormer som finns har vi angivit att citronerna behandlats med konserveringsmedel och vax. Leverantören har gått längre i sin konsumentupplysning än vad som är brukligt i Sverige genom att avråda konsumenterna att äta skalen. Alla citroner som säljs i Lidls butiker har lägre halt av bekämpningsmedel än vad som är tillåtet. högst en tredjedel av de nivåer som slagits fast på EU-nivå.

Då vi i Sverige ser risk i att texten kan skapa en överdriven oro hos våra kunder kommer vi framöver att anpassa oss till rådande standard och ta bort texten.

Ovanstående är hämtat från senaste numret av Råd & rön, som kom i brevlådan idag.

Jaha, Lidl. Ni tror att konsumenterna blir oroliga av att få veta vilka kemikalier som använts och av att man avråder från att använda skalet, och därför vill ni inte att kunderna ska få veta?

Ja, visst är det mycket möjligt att kunderna blir oroliga. Och? Det hindrar ju inte att det enda rimliga är att tala om det ändå. Även om halterna ligger under gränsvärdena, så finns ju ändå ämnena där. Vill ni inte stå för innehållet i det ni säljer?

Om kunderna får veta så är det sannolikt att fler av dem köper ekologiskt, åtminstone när de ska använda skalet. Det är väl bra? (Eller har ni inga ekocitroner på Lidl?)

Och nej, jag tror inte de andra livsmedelskedjornas citroner generellt sett är bättre, eller att de andra kedjorna har märkning som talar om att man bör undvika att använda citronskalet. Generellt är nog de flesta kedjorna lika goda kålsupare. Men därifrån och till att avsiktligt välja bort en information som man erbjuder kunder i andra länder, och dessutom tala om detta när man får chansen att uttala sig i Råd & rön!? Det rimliga borde vara motsatsen: att framöver erbjuda informationen även i Sverige. Och alla andra länder. Ta chansen att visa att man vill vara en föregångare! ta chansen till goodwill! – Men istället tar man chansen att visa att man faktiskt skiter i vilket, så länge man kan tjäna pengar.

Tja, man kanske ska se det som ärligt? ”Bryr ni er så handla inte hos oss”?

Pinsamt är vad det är.

One response to “Om man tror kunderna blir rädda av att få veta så är lösningen att hålla käft?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *