Posten har svarat

Så här svarar Posten angående Gratistidningar som kommer fast man har ”nej tack till reklam” på postlådan:

Hej,

Tack för att du tog dig tid att kontakta oss.

Jag förstår att du är besviken över att det som har hänt.

Vi uppskattar att våra kunder hör av sig eftersom synpunkter och klagomål är mycket viktiga för oss i vårt ständigt pågående kvalitetsarbete.

Om jag förstår din blogg rätt så har du en skylt med ”ej reklam”

Det du kan göra är att sätta upp en ny skylt på din brevlåda där det står ”Nej tack till reklam och gratistidningar”

Så skall vi respektera din önskan.

Jag sänder gärna ditt klagomål vidare till postens brevbärare i området där du bor, men då behöver jag veta hela din adress och ditt namn.

Jag måste också uppmärksamma dig på att det finns flera företag som delar ut reklam och gratistidningar.

Så jag kan bara hjälpa dig med svar om det vi delar ut.

Med vänlig hälsning

Nu är det kväll och kolmörkt, och jag tänker inte gå ut till brevlådan och kolla exakt vad det står (och jag glömmer hela tiden kolla dagtid – det är först när barnen somnat som jag kommer ihåg att tänka på sådant), men jag tror att det det står på klistermärket är ”Nej tack till reklam – men gärna samhällsinformation!”. Det är en lapp från naturskyddsföreningen. Så jag antar att jag behöver komplettera om jag ska slippa gratistidningarna.

Och visst vet jag att det är fler än Posten som delar ut post och reklam. Fast just här är det nog inte så många andra än Posten som delar ut just sånt som Vi i villa.

 

Däremot kan vi konstatera att kommunens kalender, som delats ut i brevlådor, fick vi i alla fall inte…

3 kommentarer

    • Jonas Frid30 oktober, 2012 kl. 00:07
    • Svara

    Nu när jag letade här efter en gammal diskussion vi hade noterade jag denna artikel, som jag kom förbi en intressant aspekt av av annan anledning tidigare idag.

    En bit ner på http://swedma.se/juridik/vanliga-fragor/ tycker jag mig läsa att det juridiskt kan vara lite svårt att bli av med gratistidningarna eftersom dom på ngt vis lyder under tryckfrihets och yttrandefrihetsförordningen.

    Dock kom i enlighet med vad du skrev här följande länk också upp på SWEDMAs sida häromdagen:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5319928

      • sanne30 oktober, 2012 kl. 00:24
        Författare
      • Svara

      Beskedet numera, från både Posten och Råd&rön, verkar i alla fall vara att har man en lapp med nej tack till gratistidningar så ska det respekteras.

      Ännu har jag dock inte kommit så långt som att sätta en sådan lapp…

    • Uffe17 november, 2012 kl. 12:08
    • Svara

    Stopp, stopp!

    Gå inte på SWEDMA:s svammel. SWEDMA är inte någon som helst auktoritet på juridik. SWEDMA är ”Intresseorganisationen för direktmarknadsföring.”
    Det är med andra ord bara gratistidningarna som har betalt någon för att klä deras argumentation i lite kvasijuridiskt språk för att det ska låta auktoritärt och opartiskt. Det är i själva verket varken eller.

    Javisst har vi yttrandefrihet och tryckfrihet i grundlagen. Men vi har inte lyssnande- eller läsandeplikt. Det står den som vill göra reklam fritt att tex sätta upp affischer, men ingen är tvingad att läsa dem.
    Det är inte en laglig rättighet att tvinga på folk publikationer de inte vill ha, förutom för myndigheterna (och inte ens Post- och Inrikes Tidningar skickas ju ut till allas brelvådor) och politiska partier.

    Jag har en simpel lapp med ”Ingen reklam – inga tidningar” på, och den respekteras av Posten, men inte av Svensk Direktreklam.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.