Tema Klasskort har inte förbättrat ett dugg sedan ifjol

Ifjol skrev jag flera upprörda inlägg om skolfotoföretaget Tema Klasskort. (Inlägg 1, inlägg 2 och inlägg 3.) I korthet handlade min irritation om att jag tycker det är ett jävla slöseri att ha ett system där man uppmanas att välja att få hemskickat en hel massa bilder att titta på och sedan skicka tillbaka dem man inte vill ha, varvid de mals ned. Så kan vi inte hantera jordens resurser, liksom. Jag tyckte att det vore vettigare att man fick se bilden digitalt först, och sedan beställa hem vad man ville ha.

Tema klasskort å sin sida hävdade att man erbjöd just precis detta. Problemet, enligt min uppfattning, var att man inte talade om detta för kunderna. Det fanns uppenbarligen två sätt att få reda på det: 1. att vänta flera veckor efter att man fått brevet från dem innan man loggade in på webben (och absolut inte fick för sig att använda den fysiska talongen), eller 2. att man blev upprörd och skickade mejl till dem (som jag, då).

Och jag skrev en lång haranga där jag förklarade vad jag tyckte…

Nu är det dags igen. I början av förra veckan hade de fotografering på dagis. Idag har de haft fotografering på skolan. Och i mitten av förra veckan kom två brev med posten, till målsman för ena respektive andra barnet. (Samma dag, två kuvert.)

Jag är inte helt säker, men jag tror att blanketterna är identiska med blanketterna från ifjol. (Bortsett från klassbeteckning och annat sånt där, som är förtryckt fast ändå ditsatt i efterhand, om ni förstår hur jag menar.)

Det står fortfarande

Välkommen till fotografering på XXXX

Önskar ni få hem bilder och katalog till påseende, gå in på vår hemsida www.temaklasskort.se och fyll i era upgifter.

Har ni inte tillgång till internet kan man även lämna lappen till fotografen alternativt skicka den direkt till oss.

Och

Vi erbjuder följande produkter till påseende:

Bildpaket…

Och

För snabbare leverans, beställ på Internet!

Gå in på www.temaklasskort.se och beställ hem dian produkter till påseende i 14 dagar utan vidare köptvång. Vid beställning på vår hemsida erhåler du automatiskt din bild som ett MMS till det telefonnummer du anger. /—/

Valfrihet

Om ni väljer att beställa via vår hemsida, har ni möjlighet att välja mellan olika bildpaket/bilder. Oavsett vilket bildpaket ni väljer levereras bilderna till påseende i 14 dagar. Gå in på vår hemsida www.temaklasskort.se för att göra dina val.

Och när jag ikväll loggade in, konstaterade jag att det inte heller nu på något vis framgår att jag kan vänta ett par veckor med att beställa och då först få se bilden innan jag beställer hem.

Vet ni vad? Jag tror ärligt talat inte att Tema Klasskort är ett dugg intresserade av att kunderna ska få veta att möjligheten finns. Jag tror de tjänar mycket bättre på att folk beställer hem stora paket och sedan missar att skicka tillbaka, eller inte riktigt klarar av att välja bort någon av bildstorlekarna.

För hade de verkligen brytt sig, så hade de väl tagit till sig detta som jag skrev till dem ifjol? De har ju haft nsta ett år på sig att ändra formuleringarna i brevet och på hemsidan. Hur jäkla svårt kan det vara?

Så ni menar alltså att ni erbjuder just det jag frågar efter – men att ni inte talar om det för era kunder?

Om jag förstår dig rätt så finns det i praktiken två sätt att få reda på att det är möjligt att göra på det sätt jag beskrivit som önskvärt:

  1. att vänta ett par veckor förbi fotograferingstillfället innan man loggar in på er webb för att beställa. (Vem gör det? Med tanke på att det hos er föregångare Elevbild – om jag fattat rätt är Temaklasskort en sammanslagning av Elevbild och ytterligare ett par fotoföretag – var nödvändigt att meddela senast vid fotograferingstillfället om man ville ha nåt alls hemskickat eller inte, så skulle jag absolut tro att det var försent att alls beställa något två veckor efter fototillfället. Ni har ju inte på något vis talat om att man kan beställa senare.)
  2. att aktivt själv höra av sig och fråga, till exempel via mejl. (Och frågar gör man förmodligen normalt sett bara om man hört av någon annan att det går att göra så. Eller möjligen om man som jag funderar en massa.)

Eller hur har ni tänkt att era kunder ska få veta? Telepati? Tankeläsning? Missar jag nåt? Kanske vill ni inte att kunderna ska få veta? :-)

För i mina ögon är den självklara lösningen att skriva detta någonstans i det där brevet ni skickade ut. Både att man kan beställa exakt de bilder man vill om man väntar ett par veckor med att beställa, och att det går bra att vänta i största allmänhet. Och ville man öka genomslaget lite till så skulle det stå direkt man kommer in på er webbplats när man loggar in för att beställa enligt instruktionen på lappen: om du väntar si och så länge så kan du istället beställa just de bilder du vill ha istället för ett paket.

Ni har ju liksom flera uppenbara tillfällen att informera – men tar inget av dem.

Jag tycker, ur ett informationshänseende, att det är mycket märkligt. Och mycket intressant :-)

/S

För övrigt tycker jag det är värt att notera i sammanhanget att Tema Klasskort verkar vara Svanenmärkta! – Hur är det möjligt?

14 responses to “Tema Klasskort har inte förbättrat ett dugg sedan ifjol

  1. Jag gillar det du tar upp om skolfoto. Kommer att länka till din blogg från Familjemagasinet.se

    Ha en fin dag hälsar Petra Sundqvist

  2. Hej
    Vad bra att du uppmärksammar detta!
    Svanens krav för digital fotoframkallning har hängt med ett tag men håller nu på att revideras. Och med allra största sannolikhet kommer det i de nya kraven att endast vara tillåtet att erbjuda skolfoton i digital form. Resursslöseriet som du skriver om kommer alltså att upphöra hos Svanenmärkta skolfotografer.
    Vänliga hälsningar
    Cecilia på Svanen

  3. Hej!
    Så bra skrivet! Har tänkt i precis samma banor, men min irritation just nu ligger i att porträttbilderna inte ens är porträttbilder utan halvkroppsbilder, från höften och uppåt. Var INTE det som beställdes.
    Att det inte blev något fint leende barn må väl vara hänt, sonen har en VISS ovilja att vara med på fotografering, men beskärningen??
    Även jag har lagt mail med frågor till dom, svar skulle jag få inom två arbetsdagar.

    • Tja, jag skickade mejl till dem med det här senaste blogginlägget när jag hade skrivit det, och jag har fortfarande inte fått svar :-(

  4. I år var det första gången som mina barns skola anlitade dem.
    Jag fick bara en lapp med sonens kundnr, inga kundnr till dotterns bilder eller syskonbilderna. Blev också arg på att man inte kunde välja bilder på nätet som de lovat skolan.
    Mailade företaget, och de fattade inte vad jag menade alls men lovade att skicka kundnr. Efter tre veckor mailade jag igen om var sonens beställda bilder och lösenorden var. Då fick jag till svar att eftersom jag inte gade kundnr kunde jag inte få lösenord.
    Nu är jag förbannad på riktigt och tänker varken köpa kort eller låta de fota mina barn igen. Eftersom det är första gången de varit på skolan och det är ett föräldrakooperativ tänker jag se till det.
    I skrivande stund har jag skickat tre mail och det har gått en månad, utan kundnr, lösenord eller kort. Otrevliga bemötanden är allt jag fått.
    Tänker gå till en riktig fotograf istället.

  5. Krokoms kommun erbjuder inte längre porträttfoto utan där tas det ”bara” klassfoto. Helt underbart!

    • Jättebra!

      Däremot vet jag att porträttfotona används i verksamheten i övrigt, i alla fall på dagis – men då duger det ju å andra sidan med vilka amatörbilder som helst, så det är ju inget egentligt skäl att fortsätta ta porträttbilder för försäljning.

  6. Tack för dina inlägg. Vår skola har för första gången använt sig av Tema klasskort och jag har fått talongen du beskriver. Eftersom vi på tidigare företag kunnat få se bilden på nätet i förväg samt välja vilken bild av fem st man vill använda så blev jag sur när det inte stod något om det. Loggade in för att kolla. Inte ett ord om det där heller. Nu var det bara ett par dagar sen de fotograferades så tack vare dig vet jag nu att jag ska vänta och hålla utkik. Men jag tänker dessutom ringa dem och vara lite besvärlig. Fråga varför man inte få se bilden innan, varför de agerar på ett stt som hör hemma i 80-talet när resten av världen har gått frammåt. Helt meningslöst idag att hålla på att skicka en massa papperspost fram o tillbaka. Men jag tror också de tjänar massor på folk som blir lurade att tro man måste beställa allt, samt de glömmer eller orkar inte skicka tillbaka. Idag med alla digitalkameror kanske vi kan slippa porträttfotona helt och begränsa till klassfoto. det skulle räcka med att någon duktig lärare eller förälder tar bilden och sen får alla bilden digitalt.

    • Jag håller helt med dig. Egentligen känns det som att skolfotoföretagen mest lever vidare på att det betraktas som tradition… De borde ju istället satsa på att visa på att de faktiskt tillför något kvalitetsmässigt – samt ha en vettig attityd mot kunderna.

      Det gläder mig i alla fall att min lilla ”följetong” kommer någon till nytta :-) Lycka till i din besvärlighetsambition ;-)

  7. Tack för att du tar upp detta problem med Tema Klasskort. Jag hittade detta då jag Googlade på dem just för att jag blev så förbannad. Kan alltså tala om att de inte ändrat taktik fortfarande (HT 2014).
    Dessutom, när jag mailade Tema Klasskort och sa att jag vill köpa en digital bildfil istället för att få papperskopior skickade och betala extra ”Porto och aviavgift” så fick jag först svaret att:

    Nu förstår jag inte riktigt? Du beställer helt enkelt det du känner för.

    Jag mailade igen och sa att jag inte hittade något sätt att från deras hemsida beställa en digital porträttbild. Då fick jag veta att den digitala bilden skulle kosta dubbelt så mycket som papperskopia. Jag fick ingen information om upplösning heller så jag skulle alltså köpa grisen i säcken…

    Jag blir så himla upprörd för det är precis som du säger att man klarar inte av att välja bort eftersom det är ens barn på bilden. Det känns som om man skulle vara en dålig mamma om man inte gynnar Tema Klasskort vilket är precis vad de vet om.

    Snälla alla, fortsätt att kommentera här och kom ihåg att använda ordparet Tema Klasskort så mycket som möjligt. Då stiger den här sidan i Googles sökresultat för sökordet Tema Klasskort vilket ju är precis vad vi behöver uppnå så att andra får upp ögonen.

  8. Kan inte annat än att hålla med. Skönt att se att det är fler än jag som inte är så förtjust i Tema Klasskort. Varken fotograf eller kundtjänst imponerar.

    Att få välja digitalabilder borde vara en självklarhet. Att det skulle vara dyrare är bara skitsnack, Tema Klasskort är ute efter att tjäna pengar. De står inte för kvalité, bra service eller miljömedvetenhet.

    Hur man än gör, så är det förbestämda rabatterade paketet (som består av 2x ark 5 och 1x ark 1 för oss) det mest prisvärda av vad de erbjuder och eftersom priserna är höga om man själv vill kombinera vilka bildark som passar bäst, blir man mer eller mindre motad åt att ta det förutbetstämda paketet.

    Ringde just och talade med Tema Klasskort, och kundservicen är inte bra. Jag frågade varför rabatten endast utgår vid det förutbestämda paketet och varför inte vid tex. köp av samma antal bildark men som man valt själv.
    Fick då svaret att ”väljer man det förutbestämda paketet, går beställningen direkt till tryckeriet men när ni kombinerar egen beställning, behöver vi på Tema Klasskort lägga oss i processen och hantera det manuellt och det kostar mer”
    Det låter konstigt svarade jag, allt sker ju elektroniskt idag. Vad är skillnaden egentligen? Det fick jag inget svar på, men hennes röst höjdes ett tonläge kantat med irritation.

    Jag fortsatte med att hon kan väl ta det som ett förslag, att rabatten kunde gälla vid antal ark istället, så det passar alla kunders behov.
    Det skulle hon, men då behövde jag uppge namn och kontaktuppgifter. Nej, sa jag. Det behöver du inte för att kunna framföra ett förslag från en kund. Men jo, hon envisades och sa det behövde dem så de kunde på eftermiddagens möte ta upp detta.

    Jag gav mig inte, och stod på mig att ett förslag från en kund behöver inte registreras personligt. Men hon fortsatte, att de behövde den informationen för att se vilken skola och kommun det gällde för att se över avtalet (?)
    På min fråga om hon menade att det var kommunen eller skolan som satte ihop det rabatterade paketet, svarade hon emot sig själv, famlade efter svar, rösten höjdes än en gång ett tonläge och jag upplevde att hon kände sig trängd. (Varför?)

    Jag var inte ohövlig utan väldigt lugn och trevlig på rösten. Jag ville bara veta hur det fungerar och ställde motfrågor när svaren lät konstiga.

    Det verkar som detta hålls i liv endast pga traditionen, som Sanna skriver. Och man känner sig tvungen att köpa porträtten varje år som Anna nämner. Och Marie har rätt, de måste tjäna en slant på människor som missat skickat tillbaka.

    En ändring måste till! Digitala foton borde kunna väljas och priset på arken ses över Kanske ska jag endast beställa ett ark det här året… Iaf be skolan byta fotograf. På dagistiden (8 år sedan typ) hade vi ”Gustafsbergs Bildateljé” och var hur nöjda som helst. Alla barn blev bra på bilderna. De gav sig nog inte förens de lyckats med ett foto :)

  9. Fotografera mina barn av Tema klasskort för ett tag sedan och var intresserad av syskonfoto, väl på plats, fråga fotografen om enskilda och för att få dotter medgörlig(oxå pga av en något uppskruvad fotograf) börja vi med det!
    Efter ett par veckor får vi tre kundnr, ett för syskon och ett vardera barn! Maila om det hela och fick svarat att du får rabattkod och att deras system inte var så bra och de arbeta med att man skulle ha ett kundnr! Jag trodde då att det var rabatt så att det blev billigare ju fler fotoark jag valde men så var inte fallet.
    Beställde fyra fotoark på syskon bilden och tänkte beställa ett vardera på barnen oxå! Tänkte att då betalar jag 110kr/ark eftersom jag köper mer än fem ark och att det reglerades av rabatten! Men jag skulle betala 130/arket för de 4 syskonbilderna och 160kr/ark för de andra två!
    Detta tycker jag är att lura människor, jag är en kund och inte tre och att tema klasskorts system inte fungerar för det är riktigt dåligt! Efter att ha mailat och fått tillbaka ett dåligt svar ringde jag istället och kundtjänstens bemötande var under all kritik… Så aldrig mer Temaklasskort!!!!!!!’

  10. Min dotters skola har anlitat Tema klasskort för första gången på hennes skola. Blir spännande och se vad detta slutar med. Men kan redan nu säga att blev minst sagt förbannad när vi fick reda på att fotografen tog porträttkort enbart under måndagen (han skulle vara där och fota för katalogen under måndag och tisdag) och tiden var kl 14:30 till eventuellt 15:30. Jag tog ledigt i två timmar från arbetet, pgr av lång resväg, för att inte missa detta porträttillfälle eftersom jag har porträttkort på min dotter sedan hon var 1år. När vi kom fram till klassrummet så hade han ändrat tiden till både måndag och tisdag från kl 14:30-17:00 båda dagarna och detta bestämde han sig för samma dag som han kom dit, detta pgr av stor efterfrågan vilket han inte hade räknat med. Men hallå!!!! Om du kommer till en skola med totalt 400 elever , tror du som fotograf att bara några enstaka föräldrar med barn från dagis upp till högstadiet som vill ha porträttkort?? och att du ska hinna med detta under en timma. Dåligt planerat. ..jag hade inte behövt gå tidigare utan hade kunnat komma min vanliga tid som jag brukar hämta tjejen på och sluppit förlora pengar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *