Tåget inställt – vi ber om ursäkt men talar inte om vad som hänt

I morse när vi kom till stationen för att ta tåget till jobbet möttes vi av utrop om att tåget var inställt. ”Vi hänvisar till nästa förbindelse och beklagar olägenheten” sa den automatiserade Tant Järda.

Jag har inga problem att förstå att tågen ibland blir inställda. Saker händer, så är det. Det är jobbigt att tågen blir inställda, speciellt om det händer ofta, men som sagt var, sånt händer.

Däremot har jag väldigt svårt för det här att man inte talar om varför. Någon anledning finns det ju. Har tåget gått sönder? Kom det ingen lokförare? Har man kommit ur fas på grund av tidigare förseningar och väljer att ställa in en tur för att komma i fas? (Just idag känns varken solkurvor, lövhalka eller frusna växlar som särskilt sannolika, men det är ju också möjliga förklaringar.)

Om jag är sen till ett möte, så skulle det ju inte falla mig in att ringa vid den tid jag skulle komma och meddela ”Jag kommer inte nu. Jag kommer senare. Hejdå!” – jag skulle förstås på något vis förklara varför.

För det kan väl inte vara så illa att Trafikverket (som väl är ansvariga för utrop och tavlor på stationerna) inte vet var tåget blivit av? ”Öh… vi hittar inget tåg på rälsen, så då får vi nog säga att det är inställt?” Nä, så illa tror jag förstås inte det är. Det skulle vara väldigt märkligt, inte minst med tanke på att det ju knappast är ovanligt med inställda tåg utan ytterligare information.

Hur svårt kan det vara att fatta? Vi passagerare vill ha information. Vi vill att ni berättar vad ni vet. Okej, ni behöver inte berätta att det är Leffe som fått kräksjuka och måste gå hem hastigt och lustigt, men ni kan faktiskt berätta att tåget är inställt på grund av förarbrist. Om nu det är fallet.

Och kom nu inte dragandes med att ni väntar på ny teknik som blivit försenad eller nåt sånt. Högtalare för utrop finns och används. Informationsskyltar att lägga in infon på finns och används. Det som saknas är att någon lägger ut information som uppenbarligen måste finnas.

5 kommentarer

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

    • Hans27 augusti, 2012 kl. 22:41
    • Svara

    De handlar tyvärr inte om vad trafikverket vet, utan vad operatörerna bestämt vad de får berätta. Vad Skånetrafiken gett för direktiv vet jag inte, men SJ har meddelat att man inte vill att trafikverket ger ut infon.

      • sanne27 augusti, 2012 kl. 22:46
        Författare
      • Svara

      Det var ju intressant! För Skånetrafiken brukar vara bra på att tala om att det där minsann är sånt de inte råder över, eftersom det ligger hos Trafikverket. Med andra ord är det inte alls orimligt att ta upp den här frågan med Skånetrafiken :-)

      En undran, förresten: Varför vill inte SJ gå ut med infon? (Om du vet.)

    • Mathias29 augusti, 2012 kl. 17:04
    • Svara

    Det Hans skrev ovan är något jag också hört när jag jobbat som tågklarerare. Men som sagt jag har bara hört det och vet inte om det verkligen är så. Det är något jag ska ta upp med info-ansvariga när jag är tillbaka på semestern.

    Nu vill jag dock inte skylla allt på tågbolagen. Hur otroligt det än låter men ditt spånande om att trafikverket ”upptäcker” att ett tåg fattas på rälsen, jo det händer, dock inte ofta.

    Nu är det inte så illa att ett tåg lämnar stationen och sen helt plötsligt försvinner. Snarare är det att tåget inte ens har avgått från utgångs stationen.
    Ta Malmö C som exempel, där finns det många tåg som startar. Tågsätten står då ”parkerade” på särskilda uppställningsspår varifrån de sedan växlas ned till perrongen.
    Det händer att växlaren aldrig hör av sig, alternativt hör av sig för att meddela att tågsättet saknas(!). I andra lägen så har tåget växlats ned till perrongen men kör inte när det är dags.

    Tyvärr brukar detta alltid hända i sista minuten så det brukar bli rätt stressigt. Tågklareraren jagar tågledaren som i sin tur jagar tågföretaget. Samtidigt jagar informatören infosamordnaren som ibland också jagar tågföretaget.
    Allt för ofta slutar det tyvärr i att tågföretaget bestämmer sig för att ställa in tåget, utan att tala om varför. Mest för att de själva inte riktigt vet vad f-n som har hänt.

    Men återigen, det är inte ofta detta händer.

      • sanne31 augusti, 2012 kl. 19:26
        Författare
      • Svara

      Tack för intressant och lärorikt svar!

      Ja, vet man inte så kan man ju inte berätta varför tåget uteblir :-) Möjligen skulle jag uppskatta att få veta just det – men det kanske inte är alla passagerare som håller med mig, och jag kan förstå att det är en känslig sak att berätta :-)

      Men däremot tycker jag förstås att man bör berätta anledningen till att man ställer in tåg när man faktiskt vet.

    • Mathias18 september, 2012 kl. 19:48
    • Svara

    Efter att ha pratat lite med infoansvariga här på driftledningscentralen (DLC) i Malmö så har jag fått lite mer kött på benen.

    Till att börja med: Det stämmer att vi inte får meddela varför ett SJ-tåg är inställt. Det är SJ som vill ha det så, varför vet jag inte.

    Vad gäller utbliven info för Skånetrafiken, så har du fått en förklaring av mig sen tidigare (se ovan).

    Den andra orsaken är tyvärr slarv, både från vår sida (trafikverket) och Skånetrafiken. Det går att mata in inställningsorsak i ”Gerda” men det är inte alltid det görs. Ibland för att informatören missar, ibland för att jag eller mina tågklarerar kolleger missar att berätta orsaken för informatören och ibland för att kommunikationen mellan tågföretag och DLC fallerar

    Vi jobbar på att skärpa oss men vi har en bit kvar.

  1. […] (Gårdagens inlägg.) […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.