Greenwashing eller hur ska man våga

Det talas en del om greenwashing. Greenwashing betyder att ett företag (eller annan verksamhet) försöker utmåla sig som miljövänligt fast det inte är det. Eller som mycket miljövänligare än det är.

Visst, det är viktigt att hålla koll på och sätta dit de företag och andra som verkligen sätter det i system och påtagligt ljuger eller arbetar på att visa upp en snygg fasad när det pågår riktigt ful saker i skymundan. Men ibland – ganska ofta – känner jag att problemen är av motsatta slaget.

Som med stora företag. Stora företag har många olika avdelningar som jobbar med olika saker. Ofta kan det då finnas till exempel en utvecklingsavdelning som jobbar med till exempel möjliga miljöförbättringar, till exempel nya energislag eller ökad andel ekologisk textil. Eller nåt annat sånt. Både experimentella saker och sånt som kanske inte behöver några experiment men som tar tid innan det genomförs.

Men om företaget berättar om de här sakerna, det arbete som pågår, så får de ofta kritik för det de ännu inte genomfört, kritik för de delar av verksamheten som fortfarande är smutsig. Och personer som jobbar på dessa företag får försvara att de alls jobbar på ett sånt skitföretag – fastän det kanske är där de kan åstadkomma allra mest nytta (stort företag – stor påverkan, liksom).

Över huvud taget är det väldigt vanligt att företag får kritik för det de inte gör. Varför har ni inte bara ekologiska produkter? Varför satsar ni på en märkning av lägre dignitet än den allra bästa? Varför har ni alls kött, även om det är ekologiskt, när ni skulle kunna skippa köttet helt? Och så vidare.

Omställning tar tid. Rom byggdes inte på en dag. Om vi kräver det allra allra bästa pang bom nu bums så kommer inte många orka.

Och för små företag antar jag att det istället snarast är mer som våra egna små privata livspussel. man hinner inte allt. Orkar inte allt. Man kan göra lite, en bit på vägen.

Låt företagen vara stolta över det de åstadkommer. Låt dem berätta – skryta, om du så vill. För jag vill veta vad de gör. Jag vill att de företag som gör lite bra ska kunna våga tala om det utan att få skit för det de inte gör, för jag vill hellre kunna gynna dessa företag än de som inte gör något alls.

Men hur ska de våga berätta om det bra om de riskerar att anklagas för greenwashing bara för att de inte är perfekt på alla områden? Och hur ska de bra personerna som kan göra nytta våga jobba på de stora eller dåliga företagen om de kommer att få massor med skit för det? Hur ska någon orka försöka förändra världen till det bättre om allt måste vara perfekt från början?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *