Och då är det fortfarande varken lövhalka, snöstorm eller frusna växlar

Jag är arg.

(Även om det lugnat sig en aning nu, efter att jag varit och tränat.)

Jag är en rutinerad och tålmodig pendlare. Visst, jag suckar och gnäller lite när det är förseningar. Men jämfört med många jag hör bland medpassagerare så tror jag jag är väldigt tålmodig. Jag har full förståelse för att det inte går att undvika problem när snöstormarna yr – jag vet ju själv att snön yr igen fort som fan. Och lövhalka och frusna växlar och solkurvor; jag tror på att de gör en massa åtgärder för att förebygga, och att allt inte går att förebygga.

Bara jag får information om vad som gått fel och när mitt tåg kommer etc så kan jag stå ut med rätt mycket.

Men nu… Nu är jag arg. (Hade jag skrivit det här för tre timmar sedan så hade jag skrivit med versaler.)

Det har varit mycket strul sedan de kopplade på Ystadbanan på citytunneln för två veckor sedan. Nästan alla tåg jag åkt har varit försenade. Ofta sisådär tio minuter. Inga egentliga förklaringar, bara sent. Långt ifrån alltid ens information på tavlor eller från Järda.

Igår när jag kom till Malmö C för att åka hem med 16.07-tåget, så var tåget inställt. Det var den enda informationen som fanns: tåget inställt. Det stod på tavlor, det ropades ut av Järda, och det fanns personal i gula reflexvästar (som det ju ofta gör) som också sa just det: tåget är inställt. De visste inget mer; enligt den info de fått skulle tåget gå som vanligt mellan Ystad och Simrishamn, och nästa tåg skulle komma enligt tidtabell.

Nästa tåg hann, enligt tavlorna och informationen bli sex minuter sent; i praktiken var det totalt tolv minuter sent innan det verkligen kom. (Det känns så fånigt när man står där på perrongen och den utlovade tiden passerat med flera minuter och ingen ny info kommer och inget tåg kommer…) Innan vi var framme var tåget ytterligare 10 minuter sent. 50 minuter sena, alltså. Det känns så lagom bra när man kommer till dagis och fritids för att hämta barnen.

Men visst, det är sådant som händer. Jobbigt, men inte mycket att göra åt.

Idag skulle jag för ovanlighetens skull inte hem vid den tiden utan satt kvar på jobbet. Av en händelse fick jag för mig att gå in på Skånetrafikens webbplats och kolla aktuell trafikinfo.

Det låg ingenting i högerspalten på förstasidan, där det brukar ligga informtion om trafikstörningar som har den minsta dignitet.

Jag gick in på trafiksökfunktionen och sökte på tåg,linje 6 (Malmö-Ystad-Simrishamn). Inga rapporterade avvikelser.

Men eftersom det på sistone (sedan inkopplingen av Ystadbanan på citytunneln) inte verkar funka – inget kommer upp fast man vet att det är avvikelser – så gjorde jag en sökning på ”alla tåglinjer” också.

Där låg det massor. Bland annat tre stycken som rörde Ystadbanan.

En av dem rörde det tåg som skulle passera Malmö C 16.07 på väg mot Simrishamn. För det tåget stod att det inte skulle stanna på Malmö C, Malmö Triangeln, Malmö Hyllie och Malmö Syd Svågertorp, p.g.a. förseningar.

Tåget skulle alltså på något vis köra förbi alla Malmöstationerna utn att stanna?!?

Jag ringde min man, som skulle hem i vanlig tid och hämta barnen. Om allt varit som vanligt borde han nu sitta på det där tåget (eftersom klockan var 16.15). Det gjorde han förstås inte. Han stod på Malmö C, där informationen var densamma som dagen innan: tåget inställt. Ingen mer information.

Då uppkommer förstås ett antal frågor:

  • Var det likadant igår? Alltså, gick tåget som var inställt igår, men stannade inte på Malmöstationerna?
  • Varför informerar man inte passagerarna (via skyltarna på stationen eller Gerdas utrop eller informatörerna som går runt på stationen) om att tåget kör förbi och att det är därför avgången är ”inställd”?
  • Varför skriver man inte omedelbart på webbsidan att sökfunktionen inte fungerar tillfredställande för tillfället?
  • Har man tänkt sätta det här i system, så att den här avgången ska vara ”inställd” (=köra förbi Malmö) varje dag? Och när har man i så fall tänkt informera om det?

Det kommer signaler från diverse olika håll om att det är för trångt på spåren, att det egentligen är omöjligt att få tidtabellen att hålla – att ursäkten inkörningsproblem helt enkelt inte räcker som förklaring utan att vi riskerar att få leva med det här.

Varför säger man då inte det högt? Vill ”ledningen” inte erkänna det?

Och fattar de inte att information är A och O? Även när det man har att säga är ”Ajdå, det gick visst inte ihop sig, vi har räknat fel, och nu måste vi göra om.”

Det är trevligt med halvtimmestrafik. Men det är inte nödvändigt. Det som är nödvändigt är korrekt information och en möjlighet att planera.

Om ni har tänkt dra in ett tåg, var då öppna med det, så att vi vet att vi måste lägga om arbetstider, åka på tider när tågen går, och så att vi kan ge barnomsorgen korrekt information om vilka tider våra barn behöver vara där.

Just nu, mest akut, vill jag veta om man planerar att köra tåget 16.07 imorgon eller inte. För då är det jag som ska hämta barnen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *